Publiczne Przedszkole w Gaworzycach

59-180 Gaworzyce ul. Szkolna 211A tel. 76 8316206 Adres skrytki Epuap: /ppgaworzyce/domyslna

Jadłospis

Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1642334
  • Do końca roku: 249 dni
  • Do wakacji: 56 dni

Kalendarium

Piątek, 2024-04-26

Imieniny: Marii, Marzeny

Kontakt

List do Rodziców

Grupa Muchomorki

Mój kraj, moja miejscowość, gdzie mieszkam, gdzie uczęszczam do przedszkola

 

Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć

o tym, jak żyć, co robić i jak postępować,

nauczyłem się w przedszkolu…

Robert Fulghum

Drodzy Rodzice!

Jak uczyć dzieci rozumienia pojęcia ojczyzna, jak uczyć szacunku wobec narodu? Najlepiej zacząć od kształtowania pojęć, które są dziecku najbliższe – dom, rodzina, następnie rozwijać w dzieciach poczucie dumy z przynależności do lokalnej społeczności, zapoznawać je z obyczajami i osiągnięciami kulturalnymi. Zadbać o to, aby dzieci miały okazję uczestniczyć w lokalnych uroczystościach organizowanych z okazji ważnych rocznic, obchodów świąt czy wystaw... Znajomość ważnych wydarzeń w historii własnego narodu, jego tradycji i obyczajów pozwoli odkrywać swoje pochodzenie, budować poczucie tożsamości. Symbole narodowe, tradycje i święta pomagają snuć nić łączącą obecne pokolenia z przeszłymi, kształtują poczucie przynależności do określonej większej grupy. Rozwijając poczucie przynależności do własnego narodu, ucząc poszanowania i pielęgnowania jego tradycji, rozpalając miłość do własnej ojczyzny, jednocześnie powinniśmy uczyć poczucia przynależności do wielkiej wspólnoty ludzi na całej kuli ziemskiej. Uczyć rozumienia różnic kulturowych i ich poszanowania, życzliwości i sympatii dla ludzi w ogóle.

Wprowadzamy w świat wartości: rodzina,wspólnota, ojczyzna, naród…

Uczymy tego, co najważniejsze:

  • Doświadczenia emocjonalno-społeczne:

- budowanie poczucia tożsamości indywidualnej i grupowej, m.in. poprzez uświadamianie przynależności do rodziny, społeczności lokalnej, narodu, przy jednoczesnym rozbudzaniu poczucia przynależności do wspólnoty ludzi na całym świecie – począwszy od rozumienia określenia mój adres po określenia moja miejscowość, mój kraj;

- rozwijanie poczucia dumy z przynależności do lokalnej społeczności i do narodu m.in. poprzez rozbudzanie zainteresowania własną miejscowością i krajem, zapoznanie z herbem miejscowości, godłem, flagą i hymnem Polski, ważnymi miejscami, postaciami, obyczajami, wysłuchanie legend i historii związanych z powstaniem państwa polskiego;

- rozwijanie umiejętności budowania dobrych relacji m.in. poprzez okazywanie życzliwości w codziennych sytuacjach, zgodne współdziałanie w zespole;

- rozwijanie umiejętności organizowania sobie zabawy i zajęć w czasie przeznaczonym na zabawy dowolne.

  • Doświadczenia sensoryczno-motoryczne i poznawcze:

- rozwijanie sprawności ruchowej, orientacji przestrzennej, koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowo-ruchowej, sprawności manualnej, orientacji na kartce i utrwalanie określeń: na górze/na dole kartki, z lewej/prawej strony;

- wdrażanie do rozumienia określenia adres, utrwalenie własnego adresu, wzbogacanie słownictwa o określenia związane z tematyką zajęć np.: herb, miejsca pamięci, godło; rozwijanie zainteresowania książkami; ćwiczenia z zakresu profilaktyki logopedycznej, m.in. usprawnianie narządów artykulacyjnych, prawidłowe wymawianie dźwięku [sz];

- rozwijanie spostrzegawczości, pamięci oraz analizy i syntezy wzrokowej – poznanie graficznego obrazu głoski f (liter f, F) oraz podpisów do obrazków (np. flaga, godło); rozwijanie wrażliwości oraz analizy i syntezy słuchowej – wysłuchiwanie głoski f w prostych słowach, dzielenie słów na sylaby i składanie słów z sylab;

- rozwijanie myślenia logicznego i przyczynowo-skutkowego m.in. poprzez układanie historyjki obrazkowej z uwzględnieniem następstwa zdarzeń, używając określeń: najpierw, potem, później, na końcu, przewidywanie zakończenia historyjki; inspirowanie do działań konstrukcyjnych m.in. poprzez wykonywanie makiety „Nasze podwórko”;

- wdrażanie do rozumienia aspektu porządkowego liczb i posługiwanie się liczebnikami porządkowymi; porównywanie liczebności zbiorów z użyciem określeń: więcej, mniej, najwięcej, więcej o tyle, mniej o tyle

Jak wspierać dziecko?

  • Warto rozwijać w dziecku poczucie dumy z przynależności do lokalnej społeczności, zapoznać je z obyczajami i osiągnięciami kulturalnymi. Zadbać o to, aby miało okazję uczestniczyć w lokalnych uroczystościach organizowanych z okazji ważnych rocznic, obchodów świąt czy wystaw...Warto połączyć rodzinne spacery z pokazaniem ważnych miejsc dla danej społeczności i opowiedzeniem historii związanych z tymi miejscami.
  • Czytanie legend i snute przy tej okazji rozmowy o ich bohaterach będą stanowiły znakomitą okazję do poznawania historii własnego narodu i rozwijania poczucia przynależności do większej wspólnoty.

Warto porozmawiać o… tym, co to znaczy kochać swoją ojczyznę!

  • Warto rozmawiać z dzieckiem o tym, czym jest ojczyzna i jak w praktyczny sposób możemy wyrażać swoją miłość do ojczystego kraju. Warto uświadamiać dziecku, że ojczyzna to wszystko, co wokół nas – nasz dom, nasze podwórko, sąsiedzi, przedszkole, koleżanki i koledzy, pani nauczycielka, sklep i pani sprzedawczyni, park, w którym spacerujemy w niedzielne popołudnie... I jeśli będziemy dbać o to, co wokół nas i o to, żeby nam się dobrze żyło, to w ten sposób będziemy kochać ojczyznę.

Warto poczytać…

W. Widłak, Pan Kuleczka. Dom, Media Rodzina

W następnym tygodniu potrzebne będą: czasopisma, foldery z wystrojem wnętrz. 

Opowiadanie o obrazach dla dziecka i rodziców 

Nasza Polska to piękny kraj. Rozciąga się od Tatr aż do Bałtyku. Płynie przez nią królowa polskich rzek Wisła.  Góry, wyżyny, rzeki, jeziora i niziny sięgające morskiego brzegu to nasze bogactwo. Dawni i współcześni malarze przedstawiają na swych obrazach rożne regiony Polski. Piękno i różnorodność polskiego krajobrazu. Urok wsi i małych miasteczek. Zachęcają nas do poznania i pokochania naszego kraju.

 

Autor: Edyta